accident (1) arwah (2) at-Tawbah (1) barah (1) bella (1) bubble gurt (1) buku (1) chicken chop (1) chiko (1) devotees (1) dhuha (1) doa (3) dosa (1) eiduladha (1) farewell (1) FIP (1) ikhlas (1) ikhtiar (1) interview (1) jari (1) journey (2) justin (1) kek (2) lhdn (1) literature (3) loofa (1) love (27) maher zain (1) mak (1) makan2 (1) maria (2) meow (8) muhasabah (4) najwa latiff (1) oscar (1) puasa (1) Ramadhan (2) Rasulullah (2) Rejab (1) rezeki (2) saff one (1) sahabat (2) sami yusuf (1) sass cafe (1) sembang2 (37) songs (7) spa (1) strong (2) syifa (17) syurga (1) tahun baru (1) tawakkal (1) ujian (1) usaha (1) ustaz Pahrol Juoi (1)

Friday, October 12, 2012

Allah effaces what He wills


Allah menghapuskan apa jua yang dikehendakiNya dan Dia juga menetapkan apa jua yang dikehendakinya dan (ingatlah) pada sisiNya ada "Ibu segala suratan". - Surah Ar-Rad Ayat 39


يَمۡحُواْ ٱللَّهُ مَا يَشَآءُ وَيُثۡبِتُ‌ۖ وَعِندَهُ ۥۤ أُمُّ ٱلۡڪِتَـٰبِ (٣٩

miss u, chiko

suara itu..sayu. jauh n makin jauh. ntah kenapa ati aku bagai diruntun2 kesedihan &  keresahan. dah hampir 6 hari chiko terperangkap di umh jiran aku. huhu..chiko masih muda..br hmpir dua thn..fizikalnya yg kecil n mnja wt mak n aku selalu rindu dgn keletahnya.

peristiwa ni berlaku hari ahad lepas (6 oktober 2012). mmg chiko tgh mabuk cinta..angau dan dilanda rindu pd jejaka tampan nan gemok dlm umh aku ni..hehe..tp chiko bijak. bijak memilih bulu. yg kembang2 aje yg dia lyn. puas johny (perghh..nama mat salleh..hehe) mengorat dan melemparkn kata2 chenta nan manis. meoow..meoww..lirih n manja johny memberi. garang dan bengis pula chiko membalas. bukan x sudi. namun khuatir jiwa n naluri lembutnya disakiti johny. 


johny jejaka tampan idaman dara n mak dara, wpon fizikalnya gebu. hehe. bhari2 johny mencuba..pelbagai cr utk menawan ati chiko. tnpa asa, johny berusaha. 

meoww..meooww..chiko membalas manja. mkn x lalu..tidur x lena..saban hari dua merpati sejoli (erkk..merpati?) memadu chenta. ntah mana silap johny, chiko kdg kala membawa diri. memanjat tgga di hujung dapur. chiko mendaki..di atas bumbung chiko menyendiri.


*******

"chiko..chiko!" suara mak memanggil2 kesayangannya. tiap kali wktu mkn, chiko la yg plg mnja. sedikit yg dijamah..chiko menggesel2 mnja. chiko minum susu jam 10 pm sabtu lalu. 

pg2 ahad, mak memanggil2 lg. diam! sepi! aku n mak keluar rumah mncari..namun byg chiko tiada. puas kami mncari serata rumah..ternyata chiko mmg tiada. kaget! suara chiko masih kedengaran. kami mngikut arah suara chiko. atas bumbung! 


mak memanjat tgga..mncari2 suara kesayangannya. aku resah..mana mungkin chiko x dpt turun. jrg kucing memanjat tp xleh turun. makin lm, suara itu makin kuat..mnja, sayu n mohon simpati. seharian..dr pagi hngga petang. dari petang hingga malam. aku turut menijau2 di sekitar taman..harap2 chiko berada di tmpt yg aku mampu capai. 

mlm itu..suara chiko nyaring..kuat. lantas, kami keluar rumah. cahaya bulan turut membantu. takut2 aku memanjat pagaq jiran dgn ati2.  mak menolak aku dr blkg. erkk..suaq tersangkut lak. byk betoi jaring2 di pagar umh jiran. (sorii makcik salmah n pakcik rahman..kami bkn nk menceroboh..hu2). dgn bntuan torchlight, aku menjejaki suara chiko. di dapur! lmpu dapur terang. n suara chiko sgt jelas. aku cuba membuka tngkp dapur..namun x bjaya. cuma aku psti! chiko di dapur rumah jiran. chiko dh slh rumah. rumah kami semi-d, mmg sm binaan n bentuk. chiko..tlg la kuat. x pasti bila jiran akan pulang. 

mak la yg plg sedih. mmg mak jarang di dapur. x sanggup mndengar suara lirih chiko. kucing2 yg lain turut mengiow2 memberi sokongan utk chiko bertahan. mak x bleh tidoq..x slera mkn n x tenteram. 

6 hari chiko x mkn. suara chiko masih kuat n seperti biasa. Ya Allah..selamatkanlah chiko. mngkinkah ada hikmahnya. aku n mak perlu lebih tabah. 

tp mlm td..empangan tabah aku retak. aku x dpt menanggung kolam air mata yg makin penuh. setelah memberi kucing2 lain makan..chiko mengiaw2 lagi. aku sayu...bila memikirkan chiko x mkn, sendiri n memerlukan bantuan. x pernah2 aku membasuh pnggn smbil menangis. huhu..cm kena dera dgn mak tiri ja. basuh pnggan pun keriau. bkn aku n mak tidak mencuba..tp trnyata xdk jln untuk chiko kmbali ke bumbung rumah yg betul. puas kami memanggil, letak makanan (utk chiko hidu) dan memanjat tngga...bhrap chiko akn pulang. 

pernah aku suarakan utk membuka tngkp dan masuk rumah jiran melalui bumbung. menceroboh tnpa izin, kata mak. pasrah mak n ayah menolak. bertabahlah..mg2 jiran aku akn segera pulang. Allah lebih mengetahui apa yg terbaik n Allah jugalah yg memelihara makhluk2Nya..suara chiko masih bertenaga, Allah mnjaganya, subhanallah! 

p/s: Mg Allah gerakkan ati jiran aku utk cpt2 blk..mg chiko sntiasa Allah pelihara. aminn.


Thursday, October 11, 2012

make me strong


Sami Yusuf - Make me strong

I know I’m waiting
Waiting for something
Something to happen to me
But this waiting comes with
Trials and challenges
Nothing in life is free
I wish that somehow
You’d tell me out aloud
That on that day I’ll be ok
But we’ll never know cause
That’s not the way it works
Help me find my way

My Lord show me right from wrong
Give me light make me strong
I know the road is long
Make me strong
Sometimes it just gets too much
I feel that I’ve lost touch
I know the road is long
Make me strong

I know I’m waiting
Yearning for something
Something known only to me
This waiting comes with
Trials and challenges
Life is one mystery
I wish that somehow
You’d tell me out aloud
That on that day you’ll forgive me
But we’ll never know cause
That’s not the way it works
I beg for your mercy

My Lord show me right from wrong
Give me light make me strong
I know the road is long
Make me strong
Sometimes it just gets too much
I feel that I’ve lost touch
I know the road is long
Make me strong

Thursday, August 16, 2012

memberi untuk menerima

cuaca pagi ni, seakan2 mendung. langit cerah..terang. alhmdlh..masih diberi umur yg pjg n fizikal yg kuat untuk meneruskn hari2 yg mendatang. dah 27 hari..ah, semakin dia pergi meninggalkan kita..meninggalkn aku. bulan tarbiah kali ni sedikit sebanyak, mentarbiahkn aku..fasa ujian demi fasa ujian perlu ditempuhi dan hadapi.

ye, ujian mematangkan fikiran. dan seringkali, ujian yg sama menjengah n mengetuk pintu sabar yang berdiri  (x stabil..konkrit x kuat..hu2) dlm jiwa. pernah aku ter tanya2..kenapa ujian yg sama? kenapa di tmpt yg berbeza2 aku hadapi ujian yg sm? astaghfirullah..x lyk untuk aku bertanya sedemikian. bukankah ujian itu tanda kasih dan syg Tuhan pada hamba-Nya. ujian yg sm sbb kita masih belum capai standard yg Allah nk kita capai. ibrt kita belajar memandu..tetapi pemanduan kita masih belum selamat, masih kurang cekap..jd 'ujian memandu' yg sama lah yg perlu kita hadapi. ya Allah..sungguh tersirat makna dan cara Engkau menunjukkan kasih dan syg kepada hamba-Mu. mg jiwa ini, dpt lg bertemu Ramadhan Kareem yg akan dtg..bukanlah Ramadhan ini yg terakhir.  terasa sunyi dan sepi bila Ramadhan semakin beransur..

dan sering aku teringat yg erti hidup ini pada memberi. memberilah kerana memberi buat kita bahagia dan gembira. hehe..suka gila sgt tagline ni. kt mana2 pun..aku sering ditemukan dgn variasi jiwa dan hati..warna warni. semua itu adalah pengalaman dan pengalaman sgt mendewasakan. hehe, biarlah miskin jiwa tp kaya hati..itulah pesan mak merangkap guru, ibu, sahabat, dan segala2nya. aku lah anak yg plg dkt dgn mak..hu2..tiap2 hr mak tgk, msti boring kot. tiap2 hr mak akan berleter ttg peel aku. yay! mak syg kita..wpon cara mak mencurahkan syg pd setiap anak2nya berbeza2. hmmm...siapalah aku tnpa ibu. terima kasih mak..kerana melahirkan anak bertuah ni..hehe. genap umur aku 27 thn..dan semakin hmpir aku kepada saat kematian. mg masih diberikan umur yg pjg untuk terus memberi kudrat n tenaga kepada sesiapa yg memerlukan. hee..nk bg hrta..mmg x berapa mampu.

pagi2 lg..shiro 'dikejutkan'. shiro2..dh lm x mandi..bukan aku x syg n x kasih pd shiro. tp, ms n keadaan tidak mengizinkan. hujan di langit sudah reda shiro..hujan di hati ni..masih bah n deras lg. kdg kala, renyai2..tp sering deras walaupun ribut dan taufan tak berkunjung. lantas badan shiro berbunyi..suria.fm pon berkumandang. seronok mendengar celoteh nabil, kencana n halim hari ni. tetamu hr ni wt aku kagum n sedar. seorg guru, penyanyi, motivater, model n penghibur..versatile. keletah n suara heliza wt aku tertarik...memberi juga untuk menerima. betul kata sifu heliza. if kita nk org lempang kita blk..kita lempang la org. if nk org respect kita..kita respect la org..if nk org syg kita..kita syg la org. if nak org ambil brt ttg kita..ambil brt lah ttg org lain. jgn kecil ati jika tak dihargai..memberilah dgn ikhlas supaya ati akan lebih tenang dan gmebira. 

ustaz pahrol pon ada mention perkara yg sm..tunaikan hak sblm menuntut hak. tunaikan hak sbgai anak sblm menuntut hak kita sebagai seorg anak. if kita sndri x jg adab2 dgn ibubapa..x perlulah kita menuntut hak kita yg parents dh abaikan. bertabahlah shbt2..kebenaran itu sgt pahit. tp yg pahit itulah penawar. dgn kita menunaikan hak..insyaAllah, tuhan akan bukakn hati parents utk menunaikan hak mereka sbgai ibu bapa. sama lah juga dlm perhubungan dgn manusia lain..dgn kwn2 n jiran2. if kita x dpt kawan or jiran yg baik..jd lah seorg shbt n jiran yg baik. perubahan kita akan wt org lain tacing utk berubah..hehehe.  

hakikatnya, kita masih merangkak2 dlm menunaikan hak sebagai hmba Allah. jom koreksi diri utk jd lebih baik dr smlm..aja2 fighting! the sky is not the limit. 

Saturday, July 21, 2012

Ramadhan Kareem


alhmdlh..dpt lg jmpk Ramadhan tahun ni. hee, umuq masih pjg. excited, sonok, happy, gumbira, sedih sume ada..ibarat kuah dalca gitu. haha..posa2 ni dok wt terliuq lak..keke. 

pagi 1st Ramadhan - kena keja..uwaaa! x penah lg x cuti ms 1st Ramadhan (hehe..mcm la x cuti, x leh posa kn? kui2)

dlm ati dok bercampur baur dgn pelbagai mehnah n dugaan..tgn ni dok gatai jgk menggodek2 fesbuk. ish..bila nk insaf ni? haha. so, shbt baik wa share phrase yg superb utk share dgn sume org. phrase tu sperti di bawah, tadddaaa! hee..thanks diyana. 

"selamat bertemu cinta hakiki di Madrasah Ramadhan 1433H ini, sungguh cinta Ilahi itu tiada penghujung."

jom layan lagu adik najwa ni. sdp bak ang..keke.


mg Ramadhan kali ni, bukan yg terakhir..byk nk kena tarbiahkn ni. solat fardu yg compang camping, bacaan quran yg berterabuq (theeheee...), ati yg masih kotor n nafsu yg luas terbentang ibrt globalisasi dunia tanpa sempadan. uih..nk peda nafsu jenuh kot..hehe, nafsu shopping, bercakap, nafsu hedonisme, nafsu makan etc. aiwah..jom penuhi Ramadhan ni dgn keberkatan n amal soleh..insyaAllah.

"Bulan Ramadhan (ialah bulan yang sungguh mulia lagi berkat), yang padanya diturunkan Al-Qur'an .. ".
(Surah Al-Baqarah ayat 185)

"Bulan Ramadhan ialah bulan yang mulia dan diberkati Allah. Tiap-tiap amal kebajikan yang dikerjakan padanya digandakan pahalanya.".

(Hadis riwayat Tirmizi dan Nasai)


Thursday, June 7, 2012

hate no one

“Hate no one, no matter how much they’ve wronged you. Live humbly, no matter how wealthy you become. Think positively, no matter how hard life is. Give much, even if you’ve been given little. Keep in touch with the ones who have forgotten you, and forgive who has wronged you, and do not stop praying for the best for those you love.”

- Ali bin Abi Talib (RA)

hee..jom dgr lagu maher zain yg best. syg sgt2 kt mak! always no 1 for me.


Friday, May 25, 2012

kucing bengkak di perut (cat swollen abdomen)


Perut Kucing membengkak disebabkan banyak perkara. Bagi pendapat teman perut kucing tidak akan membengkak tanpa sebab. Selain dari membengkak disebabkan mengandung setiap kejadian perut kucing anda membengkak perlulah diberi perhatian serius dan sebaik-baiknya, segeralah bawa kucing anda ke veterinar untuk dilakukan pemeriksaan dengan terperinci. Tiada alasan ataupun sebarang sebab yang normal yang menyebabkan perut kucing anda membengkak. Selalunya kes perut kucing membengkak adalah tanda kucing anda mengalami masalah kesihatan.


Disini teman cuba menyenaraikan beberapa sebab perut kucing anda membengkak, antaranya :-
  • Pengumpulan cecair didalam usus kerana tersumbat disebabkan ada ketumbuhan(tumor).
  • Pengumpulan cecair didalam usus kerana saluran usus beberapa kali dijangkiti parasit(cacing/kutu).
  • Feline Infectious Peritonitis (FIP). - (Teman akan huraikan didalam tajuk penyakit-penyakit kucing).
  • Pembesaran organ - organ dalaman membengkak.
  • Barah(Cancer).


Ingat dan pastikan kucing anda sentiasa berada dipersekitaran yang bersih dan pastikan juga anda meluangkan sekurang-kurangnya 20minit sehari untuk bersama kucing anda sambil membelai dan memerhatikan kiranya ada perubahan terhadap fizikal dan karektor kucing anda. Kebanyakan penyakit diperut kucing disebabkan parasit dan virus. Penyakit yang biasa menjangkiti di perut kucing dipanggil FIP(Feline Infectious Peritonitis). Penyakit ini adalah disebabkan virus corona. Kucing yang diserang penyakit ini selalunya akan membawa maut. Anak kucing dan kucing tua amat berpotensi untuk diserang oleh penyakit FIP ini.

p/s: cian bella..dh arwah. dh 8 thn umuq dia..chiko, oscar n loofa dah yatim, xdk ibu -_-